Zorgverzekeraars geven onjuiste informatie

Zorgverzekeraars geven gebrekkige of verkeerde informatie aan hun klanten, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder vijftien zorgverzekeraars voor de Gezondgids van december.

Volgens dat onderzoek zou een op de drie klanten geen goede informatie krijgen van zijn of haar zorgverzekeraar. De Telegraaf concludeert dat het “een janboel is bij zorgverzekeraars”. De vijftien zorgverzekeraars kregen vijf vragen van een mysteryklant. Elke vraag werd drie keer via de telefoon en drie keer via de mail gesteld. Niet alleen ingewikkelde vragen, maar ook simpele vragen werden onjuist of onzorgvuldig geantwoord. “Zo volstaat een eenvoudig ’ja’ op de vraag of een volwassen kind van de polis van de ouders midden in het jaar kan overstappen naar een andere verzekeraar. Maar meer dan zestig procent van de medewerkers van de klantenservices in het onderzoek weet dat niet”, laat een woordvoerster aan de Telegraaf weten.

Ook geven twee op de drie medewerkers een fout antwoord op de vraag of de verzekeraar een in hoogte verstelbaar bed in een verzorgingshuis vergoedt en kwam het vaak voor dat een zorgverzekeraar verschillende antwoorden geeft op dezelfde vraag. Volgens het onderzoek doet Menzis met een score van 5,9 het nog het minst slecht. FBTO, ONVZ en Salland gaven het vaakst verkeerde antwoorden.

Bron: Consumentenbond